Verslag ledenvergadering

Monday 02 January 2023 om 23:52

LEDENVERGADERING 4 JANUARI 2023

Na enkele coronajaren zonder ledenvergadering werd het tijd dat we nog eens samenkwamen om de werking van onze supportersclub te bespreken. Voorafgegaan door te klinken op het nieuwe jaar startte om 20u30 de vergadering en volgende punten werden besproken:

Financiën :
We zijn een zeer gezonde club, met een mooie clubkas die we voorbije 7 jaar opgebouwd hebben van 0. We hebben dit bereikt door de prijzen bij overname hetzelfde te houden maar winsten te vergroten door : drank goedkoper in te kopen, bussen te vullen met andere clubs tijdens de eerste jaren, meer reclame te maken om meer leden te krijgen enz. Dit om uiteindelijk niet meer de noodzaak te hebben andere clubs mee te moeten nemen en zonder probleem de verliezen te kunnen opvangen als we zelf maar een halve bus kunnen vullen.
Nu kwam er echter een ongeziene prijsstijging bij alle busmaatschappijen, waardoor we genoodzaakt werden onze prijzen te verhogen. Als we dit niet zouden doen zouden we elke jaar structureel verlies hebben en zou clubkas gestaag afnemen. De reserves hoeven niet meer toe te nemen, deze zijn nu voldoende hoog, maar we willen geen constante afname want dat leidt sowieso tot einde club. We hebben ook gekozen om de prijsstijging voldoende hoog te nemen, zodat we hopelijk weer vele jaren hiermee verder kunnen, niet dat we volgend jaar al weer moeten verhogen.
Vooreerst wat uitleg over de prijsstijging van bonnen en lidgeld :

- consumpties
De prijs was 1 euro, maar de realiteit is iets anders. Als we immers kijken hoeveel bonnengeld er binnenkomt (opgeteld met inkomsten spel 21, hetgeen eigenlijk ook bonnengeld is), en hoeveel drank er uitgegeven is, dan zit daar toch een redelijk verschil op. Het vorige seizoen bijvoorbeeld hadden we volgende cijfers :
- Totaal aantal consumpties gedronken : 4352
- Totaal aantal verkochte en gewonnen bonnen : 3458
- Gemiddelde prijs consumptie : 0,79€
Dat dit niet 1€ is komt doordat er regelmatig wel eens een rondje door de club gegeven wordt, maar ook doordat er vaak, ongewild, niet betaald wordt bv door buiten de bus een paar pintjes te nemen en dan te zeggen dat er achteraf wel betaald wordt want de bonnen liggen in de bus. Dit wordt dan af en toe wel eens vergeten (zonder kwaad opzet). Probeer dit in de toekomst te vermijden, neem bonnen mee naar buiten of ga ze even halen in de bus als je iets besteld.
79 cent voor een pintje is niet realistisch, daar zit maar heel weinig winstmarge op dus vandaar stijging naar 1,5 euro, hetgeen in de realiteit mogelijk dan eerder rond de 1,30€ zal liggen.


- lid- en busgelden
- verhoging van 150 naar 180€ voor vaste leden
- verhoging van 20 naar 25€ voor losse leden
De gemiddelde busprijs voor vaste leden als je alle 20 matchen zou meegaan is dus gestegen van 7,5€ (150€/20) naar 9€ (180€/20), slechts anderhalve euro. De prijsstijging voor losse leden en niet-leden is hoger :
- prijs bus losse leden van 10 naar 12€
- prijs bus niet-leden van 12,5 naar 15€

We hebben dit seizoen een 25tal vaste leden en 50 losse leden.
Hoe hebben we nu die nieuwe prijzen bepaald?
Gemiddelde busprijs is gestegen van 560 naar 760. Ter vergelijking, andere jaren ging prijs 5 à 10€ omhoog, dit jaar dus 200€.
We hebben eens gekeken naar cijfers van de voorbije jaren en daar de nieuwe prijzen op toegepast. Vorig seizoen 2021-2022 was geen denderend seizoen, heropstart na corona verliep nog wat moeilijk en we hadden in dat seizoen gemiddeld 530€ inkomsten per match, met een uitgave aan de bus van 560€. Al bij al werd het een break-even seizoen. Als we dan eens kijken hoeveel inkomsten we hadden gehad met de nieuwe prijzen, dan zou dit op een gemiddelde van 680€ uitkomen, wetende dat de gemiddelde busprijs 760€ is. Met dezelfde busbezetting als vorig seizoen zouden we dus nog steeds verlies draaien zelfs met de verhoogde prijzen. We gingen er echter vanuit dat de bezetting wel hoger zou zijn nu corona grotendeels achter ons ligt, en gelukkig is dat ook zo, zeker nu Genk zo goed speelt.

We blijven trouwens met grote voorsprong de goedkoopste club, voor zowel vaste, losse als niet leden:
Voorbeelden andere clubs:
Torpedo Zutendaal vraagt 15€ lidgeld en vervolgens 20€ busgeld per match voor hun leden-> 20x meegaan = 15 + 400 = 415€ vs 180€
De meeste clubs werken niet met busabonnementen, en bijna allemaal vragen ze 20€ voor de bus.

De balans seizoen 22-23 na 9 uitwedstrijden in competitie + 1 bekerverplaatsing bedraagt een winst van 700€. Op de vergadering werd nog een ander hoger cijfer meegedeeld maar we hebben ondertussen de factuur van de frisdrank en chips gekregen van het eerste half seizoen en deze bleek toch een heel stuk hoger dan verwacht (2,5€ per bak gestegen ten opzichte van vorig seizoen, 30tal bakken frisdrank gedronken. Chips 15€ per doos ipv 10) Als we dan bekijken hoeveel de balans was geweest als we de prijzen niet verhoogd hadden, zaten we aan een verlies van 1100€, en dat op nog geen half seizoen en dan nog wel in een seizoen dat Genk goed draait en de bus nog best goed gevuld was. Dit toont de noodzaak van de prijsstijging nogmaals aan. De kosten voor de nieuwjaarsdrink tijdens de vergadering waar alle leden op uitgenodigd waren bedroegen 250€ die dus van de 700€ winst af zullen gaan.


Bezetting bus :
Het volgende puntje dat besproken werd was wat te doen bij zeer weinig inschrijvingen. Stel bijvoorbeeld 15 man naar cercle brugge, kostprijs bus 932€. Eerder dit seizoen hebben we om deze reden de verplaatsing naar Zulte Waregem niet zelf gedaan, maar meegegaan met Fanclub Riemst hetgeen op een fiasco uitgedraaid is (geen airco, geen wc, bus in panne, (vervallen) drank aan 2€…). Dat willen we dus vermijden. Maar de alternatieven zijn niet eenvoudig. Een minibusje huren heeft vaak veel praktische problemen, het halen en terugbrengen, het moet gepoetst worden binnen en buiten, prijs is ook best duur in verhouding…
Conclusie is dat we als zoveel we kunnen zelf een grote bus zullen inleggen, en hopen dat dit maar heel sporadisch zal voorvallen dat er zo weinig inschrijvingen zijn.
Ook meegaan met een andere deftige club zoals Torpedo is zeker een optie, maar we merken dat als we dit voorstellen toch veel mensen afhaken, hetgeen dan weer slecht is voor onze coëfficiënt binnen het OSV. We zullen eventueel op zoek gaan om in dergelijke gevallen een andere club te vinden die met ons mee willen rijden maar de meeste clubs hebben hun vaste club waar ze mee samenwerken dus dat is niet eenvoudig. Enkel de Loweitmokers wil soms wel eens met ons samenwerken, maar die leggen ook steeds liefst een eigen bus in, met hoe weinig ze ook zijn.

Bestuursleden :

Het bestuur bestaat momenteel uit 5 personen : Vincent, Tom, David, met 2 nieuwkomers vorig seizoen Anke en Martijn. We kregen het vertrouwen van de vergadering onze functie verder te zetten!
We hebben ook 5 crewleden die helpen in de bus waarvoor dank : Claudia, Kristof, Freddy, Marieke en Nick.



Spel 21 :
Door de prijsstijging van de bonnen, moest ook de winst van het spel 21 aangepast worden.
Zo krijg je iets minder bonnen als je wint, maar het totaal winst dat we uitdelen van een volle doos 21 is uiteindelijk iets omhoog gegaan. Dit doordat er bij 17, hetgeen het meest voorkomt, nu 1,5€ uitbetaald wordt ipv 1€.
Verder waren er geen opmerkingen en blijft de formule behouden.


Pronostiek :
Cijfers van vorig seizoen van het pronostiekspel, waar we een percentage van de winst naar de clubkas zien gaan : in 882€, out 635, winst voor clubkas 250€ (ongeveer 75% uitbetaald).
Iedereen op de vergadering vond het een correct systeem dat een 25% van de inkomsten voor de clubkas zijn, dus wordt het systeem behouden.



Stopplaatsen:
Omdat er wel vaker discussie in de bus is omtrent het aantal keer stoppen, hebben we hier eens goed over gediscussieerd. We kwamen met een voorstel af en wouden jullie reactie hierop horen. Het voorstel dat we deden zijn richtlijnen voor het aantal stops, hiervan kan altijd afgeweken worden in onverwachte omstandigheden of op vraag van de meerderheid van de supporters in de bus.
Korte verplaatsingen : STVV, Eupen, Leuven, Seraing, Standard en Westerlo : geen stop tenzij om mensen op te pikken of verplicht ivm politiecombi (bv Seraing)
Middelverre verplaatsingen : Mechelen, Antwerp, Charleroi, Anderlecht, Union : één stop te Rotselaar of Tessenderlo. Eventueel kan dit bij de terugrit ook in Heusden gebeuren.

Verre verplaatsingen : Brugge, Waregem, Kortrijk, Oostende, Gent :
Heenrit : 2 STOPS te Rotselaar en Wetteren
Terugrit : afhankelijk van het uur van de wedstrijd en de wens van de meerderheid in de bus : 1 of 2 STOPS. We merken dat bij verre verplaatsingen er bij de 2e stop vaak maar zeer weinig volk nog van de bus stapt, zeker als het al na middernacht is. De meerderheid wil dan liefst gewoon zo snel mogelijk thuis zijn.
Hier kwam toch wel reactie op. 1 stop kan soms te weinig zijn waardoor we gaan proberen meestal de 2e stop wel te doen maar dan echt zeer zeer strikt 5 minuten aanhouden. Het is niet de bedoeling dat dan nog lang aangeschoven wordt in het winkeltje. Iedereen was er mee akkoord om er dan echt de timer op te zetten, gewoon uitstappen, pissen, enkele keren aan een sigaret trekken voor zij die roken en weer terug door. Probleem is dat iedereen tijdens de vergadering nog redelijk nuchter was, en om 1u ’s nachts als we al 10 uur aan het drinken zijn, dat waarschijnlijk minder het geval gaat zijn, maar we rekenen op jullie medewerking, als dit toch niet blijkt te lukken, zal het bij die éne stop blijven.


Dranken in bus
We hebben onlangs via een actie van Cristal een heel aantal gratis bakken bier gekregen, 40 stuks. Heel mooi van Cristal! Dit geeft ons weer wat meer ruimte om regelmatig een rondje te geven. Die bakken helemaal gratis weggeven kunnen we natuurlijk niet, van de inkomsten van de drank moeten we immers de bus betalen dus als die weg zouden vallen…..
Bleek ook dat sommigen best graag Cristal hebben, terwijl anderen Jupiler verkiezen. We gaan dan ook beide meenemen. Eens de Cristal op is, gaan we wel terug enkel Jupiler meenemen, 2 soorten bier is teveel werk.
Waar we wel werk van willen maken is een vrouwendrankje. Strongbow Red Berries kwam als beste uit de rondvraag, dus we gaan kijken of we vanaf nu wat voorraad mee kunnen nemen. Aangezien dit meer dan dubbel zo duur is als een gewoon pintje (en inkoop zelfs duurder dan 1 bon), zijn we wel genoodzaakt hier 2 bonnen voor de vragen.
Verder blijven de frisdranken gewoon Cola, Cola Zero, Fanta en water. Ice Tea kan niet geleverd worden door de carrefour dus nemen we die niet meer mee, Fanta kwam in de plaats.
Muziek in bus
De muziek in de bus bleek ook wel een puntje waar velen wel iets over kwijt wouden. Sinds kort zijn er regelmatig boomboxen in de bus wat in het begin niet altijd even vlot verliep en we dus eens moeten kijken hoe we dit gaan aanpakken.
De CD’s die we mee hadden waren al langer wat aan vernieuwing toe en daarom werd de boombox meegenomen om zelf muziek te kiezen. Op zich zeker niets mis mee al heeft het enkele nadelen.
-De buschauffeur of verantwoordelijke van het bestuur kan de muziek niet snel even stil zetten indein dit nodig is om iets mee te delen, of wanneer de chauffeur bijvoorbeeld richtlijnen van de politie krijgt. Ook gebruik van de micro is zeer moeilijk, die is gewoon niet verstaanbaar als het volume niet omlaag gaat. Dit altijd moeten vragen aan mensen die de boombox bedienen is ook niet handig. Ok, er zit een volumeknop op de box, maar elke keer naar de box moeten lopen is al evenmin handig.
-Het geluid is niet gelijkmatig verdeeld over de bus. Hoe je het ook draait of keert, of we nu 2 of 3 boomboxen hebben, als je er vlak naast zit is dit heel hard, zit je verderop is het soms te stil.
Mensen kunnen in tegenstelling tot de busboxen niet kiezen om de box uit te zetten in hun omgeving als het voor hen te hard staat.
Bluetooth van de bus gebruiken blijkt ook niet altijd een succes, dit werkt wel maar het volume is dan weer te laag voor als er op de terugrit een feestje gebouwd wordt.
Verder werd ook aangegeven dat het volume op de heenrit zeker een stuk lager mag zijn dan op de terugrit als de stemming er goed in zit. Op de heenrit willen de meesten gewoon nog wat babbelen.
Het ideale is dus eigenlijk nog een aantal cd’s maken met alle soorten muziek, dus zeker niet meer enkel carnavalsmuziek, en deze via de busboxen af te spelen. Als de busboxen te hard kraken als het volume omhoog gaat, kunnen de boomboxen ingezet worden, maar hou in dat geval rekening met de mensen waar je ze bij plaatst.
We gaan kijken om een aantal cd’s te maken met alle soorten muziek. We vragen ook na of de bussen van Heidebloem USB sticks kunnen gebruiken. Ook kan de playlist op spotify nog aangevuld worden bij gebruik van de boomboxen.


Kledij racing devils :

Onlangs hebben we, eindelijk, polo’s van onze club laten maken. Er zijn er momenteel 25 verkocht en nog 38 in stock. Bij deze nog eens een warme oproep aan onze leden om er eentje aan te schaffen voor slechts 20€!
Huidige stock :
Polo’s AANKOOP STOCK VERKOCHT
Ladies XS 1 1 0
Ladies S 1 1 0
Ladies M 1 1 0
S 8 6 2
M 13 10 3
L 13+8 10 11
XL 8 3 5
XXL 5 3 2
XXXL 5 3 2
-- -- --
63 38 25
Ondertussen zijn we al ruime tijd bezig om ook hoodies te laten maken. Dit loopt echter heel moeizaam. Eerst wegens de stock die uitgeput was, nu wegens de drukmachine waarvan het moederbord stuk zou zijn, hetgeen in china gemaakt wordt maar die fabriek ligt stil. We hopen dat hier snel een oplossing voor komt.
Hoodies besteld :
S 3
M 5
L 15
XL 8
XXL 5
XXXL 4
--
40

Vervolgens willen we ook jassen laten drukken, deze zijn echter erg prijzig waardoor we die enkel op bestelling kunnen aankopen en niet gewoon een heel aantal in stock kunnen nemen. We zorgen voor een aantal pasmaten zodat iedereen kan komen passen en bestellen. Als kleur werd voor de jas dezelfde kleur als de polo gekozen door de vergadering, navy blue. Er wordt geopteerd voor een dikke jas met (afneembare?) kap. Bedrukking zowel voor als achterkant.


Coëfficiënt
Over het systeem van coëfficiënt dat we hanteren waren geen opmerkingen, dit werkt naar ons gevoel zeer goed en wordt gewoon voortgezet.

Sponsors
We hebben momenteel 3 sponsors, de Carrefour, café Pannehof en Steenfabrieken Nelissen. Voorlopig krijgen die weinig in return voor hun sponsoring, af en toe worden ze wel eens vermeld en hun logo staat op de site, maar we kijken hoe we sponsoring aantrekkelijke kunnen maken om bijkomende sponsors aan te trekken.

Reclame maken
We bekijken hoe we eventueel nog extra reclame kunnen maken voor onze club. L-magazine in Lanaken lijkt zeker een optie. In een jaar als dit waar we meedoen voor de titel is het wel moeilijker om nieuwe mensen aan te trekken want voor veel matchen krijgen we toch onvoldoende tickets.

Varia:
Bij de varia kwam nog een puntje boven zijnde “Trooper”. Dit is een organisatie dat verenigingen steunt. Ze werken samen met webshop zoals bol.com en nog honderden andere bekende webwinkels, telkens als iemand een aankoop doet op een van deze webshops, gaat een percentage naar de vereniging die je wilt steunen, de racing devils in dit geval! We hebben alvast een account aangemaakt op trooper en gaan dit nu eens zelf uittesten. Jullie mogen ook alvast proberen naar www.trooper.be te gaan, zoeken naar Racing Devils en vervolgens de webshop aan te duiden waar je iets wilt aankopen. Als je via deze weg naar de shop gaat, krijgen de Racing Devils dus 2 a 3% van je aankoopbedrag toegewezen. Het kost jou helemaal niets! Binnenkort gaan we hier nog meer over communiceren. Zeker bij grote bedragen loont het de moeite om even de omweg via trooper.be te maken. Booking.com kan ook bijvoorbeeld!

Andere varia puntjes waren nog het zorgen dat Heidebloem steeds voor een werkende wc zorgt, het vragen op een volgende OSV vergadering of het vertrek van de bussen na een match niet overdreven lang moet duren… soms kan dit tot 30-45min uitlopen, echt overdreven lang. Het beter scheiden van staan- en zitplaatsen in de stadions. En dat we dus allemaal extra ons best zullen doen om altijd meteen te betalen als er buiten de bus drank besteld wordt zodat de bonnen niet vergeten worden achteraf.

Rond 22u30 werd de vergadering afgesloten en werd er met nog een laatste pint even nagepraat.


Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit nieuwsbericht.

Plaats reactie:

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen!


Indien u nog geen account heeft, of uw logingegevens niet meer kent, klik rechtsboven op registreren of inloggen (daar kan u uw gegevens opnieuw opvragen).